Captured Butcherbirds...

 

Persönliche Anmerkung/Private Remark:

Please refer to the given Sources and Literature advises which I used in order to complete these paint schemes on the actually main or my Literature pages. Let me thank all members of different communities around the World Wide Web that shares necessary information's and historical relations to get these paint schemes so accurate as possible!

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"Captured Butcherbirds"

Butcherbirds in Foreign Service

 

Historische Bemalung (Skins) und Informationen zu Flugzeugen Focke Wulf 190 erbeutet von vorrückende alliierten Streitkräften in den Jahren 1943 bis 1945.

Historical paintwork and information regarding the Focke Wulf  Fw-190 captured by advancing allied troops around 1943 to 1945.

  

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"Captured Butcherbirds"

Butcherbirds in Foreign Service

Normal Map / Bump Map file for RaFiGer

 

Für mein Template der Fw-190 A5 habe ich nebem dem entsprechenden Alpha Kanal auch eine Bump Map in 4k Auflösung erstellt, die meiner Ansicht nach den Bemalungen am besten entspricht. Probiert sie aus und ersetzt im unten angegebenen Pfad die entsprechende Datei FW190a5.dds.

 

Die Original Bump Map (2k) ist zur Sicherheit als BAK Datei auch beigefügt!

 

For my Template of the Fw-190 A5 I had created beside the respectivly Alpha Channel also a Bump Map File, which suited my paintschemes better than the original one. So, download the file and replace the original file FW190a5.dds in the game file in the shown path.

 

The offical Bump Map (2k) is included as BAK file in the download!

 

..\IL-2 Sturmovik Battle of Stalingrad\data\graphics\Planes\Fw190A5\Textures

 

Bump Map Fw-190 A5 (RaFiGer-Template) for IL2 Sturmovik BOS  (4k)

 

 

The Alpha Channel Trick with open Fairings

What do you think ?!?

 

Eine Neuerung bei den Fw-190 A oder G Modellen war die Demontage der beiden kleinen Abdeckungen, aufgrund der immer mehr verwendeten Zusatztanks oder der Waffenbestückungen. Leider ist dies nicht modeliert un die einzige Möglichkeit ohen Änderung des 3D Modells ist dei Ausblendung mit Hilfe des Alpha Channels (schwärzen). Ich habe hier die Deckel "geöffnet" so das der optische Eindruck der späteren Modelle nachempfunden wird.

Was meint ihr dazu? Soll ich zusätzlich auch "normale" Schemen mit den Abdeckungen anbieten?

 

A new development for the later A, F and G models was the dismantling of the inner wheels covers to avoid problems with the Drop tank installation and the RTC rack for additional weapon additions. Sad but it is not modelled in our 3D structure, so I have done it by using the Alpha channel and blackened the covers out, so that the optical illusion of the new cover is visible.

What do you think?!? Is it good to go with that solution or you would like to have also the normal version available?

 

The Alpha channel trick...

 

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"Captured Butcherbirds"

Butcherbirds in Foreign Service

Fw-190 getestet von der U.S. Luftwaffe / Fw-190s tested by the U.S.A.A.F.

 

Focke Wulf 190-A5 "325th FG"

W.Nr. unknown flown by 1st Lt. Jack Snefton near Foggia late summer 1944

Bildquelle/Picture Source: Atelier Kecay Captured Butcherbirds Vol. I on pages 76 - 77

 

Diese Focke Wulf 190 A5 fanden vorrückende Truppen und Elemente der 325th Fighter group 1944 in Italien auf dem Flugfeld bei Lesina bei Foggia. Es wurde von 1st Lt. Jack Snfton von der 317th Fighter squad getestet und vom erhielt vom kommandierendem Offizier Colonel Chester L. Sluder wegen verschließenden Reifen Flugverbot.

Nach der Abkommandierung von Sluder unternahmen die Airforce weitere Test, die jedoch nach Misserfolg gestoppt und zur Aufgabe des Flugzeuges zwangen.

 

Das Flugzeug erhielt vor den Test eine Lackeriung in Hellblau mit roter Motorfront, Spinner und roten Flügelspitzen. Es erhielt die runden U.S.A.A.F. Markierungen und ein rot/weiß/dunkelblau gestreiftes Ruder. Der Rumpf erhielt ein breiten gelbes Band, auf dem das Nationalkennzeichen aufgebracht wurde.

 

This plane was captured by advancing elements of the 325th Fighter group 1944 in Italy from airbase at Lesina near Foggia. It was flown by 1st Lt. Jack Snefton of 317th Fighter squad and grounded by Colonel Chester L. Sluder due to worn out tires. After Sluder's departure several attempts on flying the plane fails and the bird was eventually abandoned.

 

It was painted on the surface in lightblue with the cowling and the wingtips painted in insignia red. It showed the 1943 white Star over a darkblue roundel which was applied on a yellow area on the fuselage sides. While the lower surfaces stay in RLM 76 the rudder was applied wit blue-white red ribbons.

 

Bemalung mit Markierungen / Paintworks for IL2 Sturmovik BOS withou fairings (4k)

 

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"Captured Butcherbirds"

Butcherbirds in Foreign Service

Fw-190 getestet von der U.S. NAVY / Fw-190s tested by the U.S. NAVY

 

Trotz, dass die amerikanische Marine keine Luftkämpfe gegen deutsche Luftwaffen Jäger führte, war die U.S. NAVY sehr erfreut mit den erbeuteten Focke Wulf 190 diverse Test gegen die eigenen F4U-1 Corsairs und F6F-3 Hellcats zu fliegen.

Eins dieser Flugzeuge war die auf Sizilien erbeutet Fw-190 G3 mit der W.Nr. 160057 und dem radio Code CL-WE. Es war eine recht neue Maschine und in recht gutem technischen Zustand. Die vorrückenden Verbände übergaben das Flugzeug dann an die 85th Fighter Squad der 79 Fighter Group.

Die Maschine war mit dem Radio Code CL-WE gekennzeichnet und hatte eine Standard Luftwaffentarnung in RLM 74/75/76, wobei die grünliche Version der RLM 75 Verwendung fand.

 

Despite that the U.S. NAVY did not fight aerial battles against Luftwaffe fighters, the NAVY was eager enough to test captured Focke Wulf 190s against their F4U-1 Corsairs and F6F-3 Hellcats.

One of these planes was the 1943 on Sicily captured Fw-190 G3 W.Nr. 160057 radio code CL-WE. It was a relative new aircraft and  found in a good shape by advancing U.S. troops in September 1943 and taken over by th 85th FS of 79th FG.

The plane was marked with the radio code CL + WE and had a standard Luftwaffen camouflage in RLM 74/75/76, where RLM 75 was applied in the greenish version.

 

Erste Flüge in Standard Bemalung

Flights with mostly Luftwaffe camouflage

 

The story of the Fw-190  G3 W.Nr. 160057...

Focke Wulf 190-G3 "CL-WE"

W.Nr. 160057 found in September 1943 in Gerbina, Sicily

Bildquelle/Picture Source: Atelier Kecay Captured Butcherbirds Vol. I on pages 58 - 61

 

Die deutschen Markierungen und Kennzeichen übermalte das Bodenpersonal mit den Farben Neutral Grau und in Olive drab, welches auch für das Färben der Seiten des Flugzeuges verwendet wurde. Der weiße Stern auf dunkelblauem Grund zierte dann die Tragflächen und den gelben Streifen, der jedoch nicht die verschiebbare Cockpit Haube betraf.

Auf dem Testfeld des NSA Anacostia flog   nach notwendigen Reparaturen die ersten Test Lt. C.C. Andrews. Das Flugzeug flog dann gezielte Test gegen die eingesetzten U.S. Jäger. Die bei diesen 9,7 Flugstunden gemachten Erfahrungen enthält der Flugreport "Captured Aircraft Equipment Report 14"!

 

German markings and code symbols was over painted with neutral grey and olive drab, that was also applied along the fuselage sides. The NAVY applied their big stars on upper and lower wings on the sides over a yellow ribbon which not covered the canopy!

At NSA Anacostia first trail was flown by Lt. C.C. Andrews after repairs and the plane was tested against the noted U.S. Fighters in every possible study. The Flights takes 9,7 hours and was reported in the document "Captured Aircraft Equipment Report 14"!

 

Bemalung mit Markierungen / Paintworks for IL2 Sturmovik BOS withou fairings (4k)

 

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Erste Variante der Bemalung auf Basis Insignia white

 First Variant painted Insignia white

 

The story of the Fw-190  G3 W.Nr. 160057...

Focke Wulf 190-G3 "160057"

W.Nr. 160057 found in September 1943 in Gerbina, Sicily

Bildquelle/Picture Source: Atelier Kecay Captured Butcherbirds Vol. I on pages 58 - 61

 

Den ersten neuen kompletten Anstrich erhielt die Maschine in den U.S.A. auf der Basis NSA Anacostia. Hierfür erhielt das Flugzeug einen Grundanstrich komplett in Insignia White. Der vordere Motorbereich und der Spinner erhielten einen roten Anstrich und ein Blendschutz in Dunkelblau wurde vor der Windschutzscheibe aufgebracht.

Nationalkennzeichen der U.S. NAVY im 1943 üblichen Stil und rote Bänder an der hinter Rumpfseite und der Steuerbord Tragflächenspitze zusammen mit dem rot/weiß gestreiften Leitwerk und einem dunkelblauen Balken ergänzten das interessante Farbbild.

Auch in dieser Bemalung flog die Maschine weitere Test gegen die F4U-1 Corsair und F6F-3 Jagdflugzeuge.

 

The first complete painting was done with a cover of Insignia white at the arrival and after inspection in the U.S. at NSA Anacostia. It gets a red spinner and cowling and a dark navy blue anti-glare panel in front of the windscreen.

Navy markings in 1943 style an and red bands around fuselage an starboard wing together with a red/white striped ruder completed the interesting look of the plane.

It was flown by different pilots also testing the capability of a Focke Wulf against the F4U-1 Corsair and F6F-3 Hellcat fighters.

 

Bemalung mit Markierungen / Paintworks for IL2 Sturmovik BOS withou fairings (4k)

 

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Zweite Variante in Marinefarben

 Second variant in Navy colours

 

Now it is navy color turn...

Focke Wulf 190-G3 "CE.2900"

W.Nr. 160057 found during September 1943 in Gerbina, Sicily

Bildquelle/Picture Source: Atelier Kecay Captured Butcherbirds Vol. I on pages 58 - 61

 

Nach einer Weile löste sich der weiße Anstrich und die Marine entschied das Flugzeug nun in den Standardfarben der U.S. NAVY zu lackieren, die Unterseite blieb Insignia Weiß 601 gefolgt von der Oberseitenfarbe Non-specular Seaa Blue 697 und der Seitenlackierungen in Intermediate Blue 608.

Die Marine änderte auch die Kennung des Flugzeuges und es erhielt anstelle der W.Nr. 160057 die Kennung CE.2900, die an den Spitzen des Leitwerks zu erkennen ist.

 

After a while the former finish wears off, so the Navy decided to give the Focke Wulf a new finish with original navy colours where the underside stays in Insignia White 601 followed by Non-specular Sea Blue 697 on the upper surface and Intermediate Blue 608 on the sides and the vertical tail.

The Navy also changed the Airplane code to CE.2900 which was painted in a stencil on the top of the fin on both sides.

 

Bemalung mit Markierungen / Paintworks for IL2 Sturmovik BOS withou fairings (4k)

 

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