Persönliche Anmerkung/Private Remark:

Please refer to the given Sources and Literature advises which I used in order to complete these paint schemes on the actually main or my Literature pages. Let me thank all members of different communities around the World Wide Web that shares necessary information's and historical relations to get these paint schemes so accurate as possible!

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"Reichsverteidigung - Jagdgeschwader 50"

Jagdflieger des Jagdgeschwaders 50 1943 bis 1944

 

Historische Bemalung (Skins) und Informationen zu Jagdfliegern und ihrer Flugzeuge  des Jagdgeschwaders 50 der deutschen Luftwaffe  im Verlaufe der Jahre Juli 1942 bis Ende des Jahres 1944 über Deutschland.

Historical paintwork and information regarding the Dayfighters and their planes o of Jagdgeschwader 50 of the Luftwaffe beginning in Julym 1943 till the end of the year 1944 over Germany.

 

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"Reichsverteidigung- Jagdgeschwader 50"

Zur Geschichte / History of Jagdgeschwader 50

Das Jagdgeschwader 50  (JG 50) war ein Tagjagdgeschwader der deutschen Luftwaffe im zweiten Weltkrieg. Der Aufstellungsbefehl für das Jagdgeschwader Süd geht auf den Beginn des Sommers 1943 zurück. Das Geschwader sollte kein "normaler" Geschwaderverband werden, sondern ein Spezialverband zur Bekämpfung der in großer Höhe einfliegenden britischen Mosquito-Flugzeuge.

Dabei sollte das Geschwader nur eine Stärke von 20 Maschinen haben, also nur so stark wie eine halbe Tagjagdgruppe. Die Aufstellung begann zum 1. Juni 1943 in Wiesbaden-Erbenheim, ausgerüstet wurde die Gruppe mit der Messerschmitt Bf 109 G5/U2 und später Bf 109 G6/R6 mit Werfern ausgerüstet. Das Geschwader unterstand direkt dem XII. Fliegerkorps.

Am 12. August wurde das Geschwader mit dem Stabsschwarm und der 1. Staffel zu seinem ersten Abwehreinsatz eingesetzt, allerdings gegen einen Verband schwerer Bomber. Am 15. August wurde das Geschwader in Jagdgeschwader 50 umbenannt. Gleichzeitig wurde sein Ausbau auf einen Geschwaderstab und eine Jagdgruppe angeordnet.

Zum 31. Oktober wurde das Jagdgeschwader 50 zum Stab und der I. Gruppe des Jagdgeschwaders 301 umgewandelt. Dabei handelte es sich um einen Verband zur hellen Nachtjagd, so dass viele erfahrene Flugzeugführer der Tagjagd zu den Jagdgeschwaders 1 und 11 versetzt wurden. Während seines Bestehens des Geschwaders (bzw. des Stabes und der I. Gruppe) wurden 26 Luftsiege errungen.

Die eigenen Verluste betrugen sechs Gefallene und 13 Flugzeuge. Der Einsatz der Gruppe zur Höhenjagd war ein totaler Misserfolg, nur Hermann Graf gelang es einen Mosquito-Höhenjäger im Juli 1943 über Groningen (NL) abzuschiessen.

Major Hermann Graf (212 bestätigte Abschüsse) übernahm das Geschwader als Kommandeur bis zu seiner Auflösung. Neben ihm war sein langjähriger Freund Oberleutnant Alfred Grislawski (133 bestätigte Abschüsse) und die zum sogenannten Karaya Quartett der 9./JG 52 gehörenden Oberleutnant Ernst Süß (68 bestätigte Abschüsse) und Oberleutnant Heinrich Füllgrabe (67 bestätigte Abschüsse) von ihm in das Geschwader geholt worden.

Das Karaya Quartett benannte sich nach dem Karaya Lied gesungen vom Mimi Thoma und hatte als Symbol das der 9./JG 52 gebräuchlich blutende mit einem Pfeil durchbohrte Herz mit dem unterstrichenen Wort Karaya.

Das JG 50 nutze als erstes die Raketenwerfer WfGr.21 mit denen einige Abschüsse von u.a von Grislawski (1) und Graf (2) aus Bomberformation am 6. September 1943 über Stuttgart gelangen.

Hermann Graf und Alfred Grislawski überlebten den Krieg, Ernst Süß wurde von U.S. Jägern am Fallschirm hängend 1943 getötet und Heinrich Füllgrabe fiel duch Flakfeuer im Januar 1945 an der Front über Polen.

Eine kurze und prägnante Zusammenfassung der Geschichte findet ihr auf den bekannten Seiten von Michael Holm auf Luftwaffe - 1933 -1945 und dem Direktlink zum Jagdgeschwader 50.

 

Jagdgeschwader 5 (JG 50) was formed on 21 July 1943, Jagdgruppe Süd as a high-altitude fighter unit to combat the RAF's Mosquito twin-engine bomber and reconnaissance aircraft.

On 15 August 1943 the unit was redesignated Jagdgeschwader 50 and was commanded by Major Hermann Graf, the first pilot in history to achieve 200 aerial victories.

Both JG 50 (and its sister unit Jagdgeschwader 25) were ultimately unsuccessful in effectively countering the Mosquito and were more profitably used for interception of the US heavy bomber formations during the daylight offensive over Europe in 1943-44.

JG 50 were initially equipped with eight Messerschmitt Bf 109 G5s and Bf 109 G6s polished to increase speed, and equipped with a special tank for liquefied nitrous oxide as part of the GM-1 engine power boosting system, which was injected directly into the supercharger intake.

This allowed the pilot to boost the rated horsepower of the DB 605 engine. Graf set a world record for high altitude flight of 46,885 ft (14,291 m) feet in one of the modified 109s.

The unit was later also equipped with specially supercharged FW-190A-5. Graf was allowed to pick any pilots he wished for the new unit, and he chose a further three aces ObLt. Alfred Grislawski, Obfw. Ernst Süß, and Fw. Heinrich Füllgrabe from his old Staffel - the 9. Staffel of JG 52, also known as Karaya-Staffel, after their emblem, a heart hit by an arrow underlined with the word Karaya (which was the title of their favourite song sung by Mimi Thoma). Collectively they were known as the "Karaya Quartet". The unit was notorious for their indiscipline and lack of respect for authority.

In his biography Alfred Grislawski wrote "In 1941 - 1943, the Karayastaffel was probably the most non-militaristic unit in the entire Wehrmacht."

On one occasion Grislawski was threatened with a court-martial, but the accusation was dropped when a force of U.S. bombers approached and it was realized that Grislawski was the only capable fighter leader available to co-ordinate the interception.

As a talented goalkeeper, Graf had a passion for football. Using his influence, Graf was able to arrange transfers of several serving former professional football players to JG 50. He thus formed his own soccer team, 'The Red Fighters', to play exhibition matches. Graf was charged with assessing new methods of attacking American bomber formations. He developed the "company front" attack, and was to assess weapons the fighters could use against the bombers.

JG 50 was the first formation to use the WfGr.21 rocket mortar, with one carried under each wing. While these rockets could bring down a bomber with one hit, they were designed to disperse the tightly packed bomber formations rather than as a direct fire weapon.

On 31 July 1943 the unit was declared operational, with a total of 19 aircraft. On 17 August 1943 the unit was one of those who intercepted American bomber forces attacking the Messerschmitt factory in Regensburg and the ball bearing plants in Schweinfurt.

Grislawski claimed two Boeing B-17 Flying Fortresses downed on this raid. On 6 September the unit's pilots shot down four Flying Fortresses over Stuttgart, one to Grislawski, and two claimed by Graf with the WfGr.21, who was then shot down but survived a forced landing. Grislawski claimed one other kill with the unit, a B-17 on 14 October.

In around four months of operations Graf was the sole pilot of JG 50 to down a Mosquito, which he caught after loitering at 30,000 feet over Groningen.

By October, JG 50 had been disbanded and merged with I Gruppe, JG 301. Graf was appointed commander of JG 11 in November 1943.

On 6 November 1943 Grislawski was appointed Staffelkapitän of 1./JG 1 based at Deelen, Holland.

By the end of the war only two of the Karaya Quartet had survived. Ernst Süß was shot dead by U.S. fighters while parachuting, and Heinrich Füllgrabe was killed in action on the Eastern Front during the last days of the war.

 A short summary of the Jagdgeschwader History you can get on the well know page of Michael Holm on Luftwaffe - 1933 -1945 and the direct link Jagdgeschwader 50. 

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"Reichsverteidigung- Jagdgeschwader 50"

Die Bemalungen / The paint works

 

"Reichsverteidigung - Jagdgeschwader 50"

Messerschmitts des Jagdgeschwaders 50

 

Historische Bemalung (Skins) und Informationen zu Jagdfliegern und ihrer Flugzeuge  des Jagdgeschwaders 50 der deutschen Luftwaffe  im Verlaufe der Jahre Juli 1942 bis Ende des Jahres 1944 über Deutschland.

Historical paintwork and information regarding the Dayfighters and their planes o of Jagdgeschwader 50 of the Luftwaffe beginning in Julym 1943 till the end of the year 1944 over Germany.

 

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Hauptquellen zu den Bemalungen und historischen Daten

Main Sources for the paintschemes and the historical information's

 

Die folgende Aufstellung von Fachbücher nutzte ich als Informations- und Bildarchiv für die Erstellung der Bemalungen. Diese Werke kann ich allen Interessierten Lesern auch guten Gewissens empfehlen.

The following listed books I used as information- and Picture archive to complete the work on these paint schemes. I can recommend each of the named books without objections.

 

 

Graf & Grislawski Ausgabe Traditionsgemeinschaft JG 52

Christer Bergström mit Claes Sundin, VDM Heinz Nickel, 2018

* ISBN 978-3-86619-133-4

 

Luftwaffe Fighters Ausgabe No. 11 November 2007

CSteve O'Hara (Hrsg.) - Claes Sundin (Ill.)* Morton's Media Group LTD, Horncastle Lincolnshare, Great Britain

  * ISBN 978-1-911276-25-8

 

Jagdwaffe (Luftwaffe Colours) Volume 4 Section 3

Christer Bergström with Martin Pegg * Classic Publications, Great Britain

  * ISBN 1-903223-36-9

 

Luftwaffe Colours 1935-1945

Michael Ullmann * HIKOKI Publications, Great Britain 2002

* ISBN 190210934-1

 

The official Monogram Painting Guide to German Aircraft 1935-1945

Kenneth A. Merrick + Thomas H. Hitchcock * Monogram Aviation Publications, Boylston MA 1980

ISBN 0-9141144-29-4

 

Luftwaffe Camouflage and Markings 1933-1945 Volume 1

Kenneth A. Merrick with Jürgen Kiroff * Classic Publications, England 2004

ISBN 1-903223-38-5

 

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