Persönliche Anmerkung/Private Remark:

Please refer to the given Sources and Literature advises which I used in order to complete these paint schemes on the actually main or my Literature pages. Let me thank all members of different communities around the World Wide Web that shares necessary information's and historical relations to get these paint schemes so accurate as possible!

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"Over the Eastern Front - Jagdgeschwader 54 (Grünherz)"

Jagdflieger des Jagdgeschwaders 54 über Russland

 

Historische Bemalung (Skins) und Informationen zu Jagdfliegern und ihrer Flugzeuge  des Jagdgeschwaders 54 der deutschen Luftwaffe  im Verlaufe der Jahre Herbst 1942 bis Ende des Jahres 1944 über der Ostfront.

Historical paintwork and information regarding the Dayfighters and their planes o of Jagdgeschwader 54 of the Luftwaffe beginning in autum 1942 till the end of the year 1944 over the Eastern Front.

 

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"Over the Eastern Front - Jagdgeschwader 54"

Zur Geschichte / History of Jagdgeschwader 54

Das Jagdgeschwader 54 "Grünherz" (JG 54) war ein Tagjagdgeschwader der deutschen Luftwaffe im zweiten Weltkrieg und die Luftwaffeneinheit mit den ingesamt zweithöchsten Luftsiegen innerhalb der Luftwaffen Jagdgeschwader. Nur das Jagdgeschwader 52 erzielte mehr Abschüsse. JG 54 flog seine Einsätze hauptsächlich an der Ostfront und erlangte  9,600 Abschüsse, mit Piloten wie Walter Nowotny, Otto Kittel, Hans-Ekkehard Bob, Max-Hellmuth Ostermann und Hannes Trautloft die als sogenannte Experten in der Luftwaffe bekannt wurden.

Die I. Gruppe des Jagdgeschwaders 54 entstand am 1. Mai 1939 aus der I. Gruppe des Jagdgeschwaders 333 in Herzogenaurach. Die Ausrüstung bestand aus Messerschmitt Bf 109D-1. Nach der Verlegung nach Fürstenwalde erfolgte am 15. Mai 1939 die Umbenennung zur II. Gruppe des Zerstörergeschwaders 1. Am 13. September 1939 entstand in Herzogenaurach durch Umbenennung der I. Gruppe des Jagdgeschwaders 70 erneut die I. Gruppe des Jagdgeschwaders 54. Die Gruppe war mit Messerschmitt Bf 109E-1 und E-3 ausgerüstet.

Im Februar 1940 wurde der Geschwader Stab aufgestellt. Ab Juni 1940 wurden auch die II. und III. Gruppe aus der umbenannten I./JG 76 und I./JG 21 gebildet. Im Juli 1943 wurde an der Ostfront eine IV. Gruppe aufgestellt.

Am 1. November 1939 wurde die I. Gruppe nach Böblingen verlegt. Sie übernahm die Grenzsicherung am Oberrhein. Der Stab und alle drei Gruppen nahmen im Rahmen des Westfeldzugs geschlossen am Vormarsch bis in den Raum Rouen und Orléans teil. Dazu waren sie dem V. Fliegerkorps der Luftflotte 3 unterstellt.

 

Danach kämpfte das gesamte Geschwader von Flugplätzen in Holland gegen britische Bombereinflüge. Als die Luftschlacht um England im August 1940 begann wurde das JG 54 nach Calais verlegt. Bis Ende 1940 fielen 43 Flugzeugführer. Die ersten drei Monate 1941 blieb das Geschwader noch im Westen, wobei der Stab bis Ende März in Le Mans lag und auch die II./JG 54 und die III./JG 54 lagen hier für kürzere Zeit. Ab April 1941 nahmen diese beiden Gruppen am Balkanfeldzug teil, während die I./JG 54 in Ostpreußen stationiert wurde.

Nachdem am 22. Juni 1941 der deutsche Angriff auf die Sowjetunion begonnen hatte, sicherte das Geschwader als einziges Jagdgeschwader im Verband der Luftflotte 1 den Luftraum über der Heeresgruppe Nord im Vorgehen auf Leningrad.

Das Geschwader blieb bis Ende 1942 überwiegend im Norden der Ostfront eingesetzt, wenn auch die II./JG 54 im August 1942 im Mittelabschnitt eingesetzt wurde. Die III./JG 54 wurde ab März 1943 von Flugplätzen in Oldenburg und Schwerin in der Reichsverteidigung eingesetzt. Auch der niederländische Militärflugplatz Deelen wurde in der ersten Jahreshälfte 1943 von drei verschiedenen Gruppen genutzt. Die anderen beiden Gruppen und die im Juli 1943 neuaufgestellte IV. Gruppe verblieben, inzwischen auf Focke-Wulf Fw 190 umgerüstet, an der Ostfront.

Nachdem die I. und II. Gruppe ständig innerhalb der Ostfront verlegt worden waren, kämpften sie ab Juli 1944 im Raum Kurland. Dort verblieben sie im Kurland-Kessel bis zur Kapitulation im Mai 1945. Die im Juli 1943 an der Ostfront aufgestellte bisherige IV. Gruppe wurde ab September 1944 von der Ostfront zur Reichsverteidigung verlegt und im Februar 1945, mangels Flugzeugen und Piloten, aufgelöst. Die III. Gruppe nahm, stationiert u.a. in Villacoublay, in der Normandie an den Kämpfen gegen die Alliierten teil und wurde Anfang 1945 in IV./JG 26 umbenannt.

 

Eine kurze und prägnante Zusammenfassung der Geschichte findet ihr auf den bekannten Seiten von Michael Holm auf Luftwaffe - 1933 -1945 und dem Direktlink zum Jagdgeschwader 54.

 

Jagdgeschwader 54 "Greenheart" (JG 54) was a Luftwaffe fighter wing during the Second World War, which was the second highest scoring wing of all time, JG 52 being the highest. JG 54 flew on the Eastern Front claiming over 9,600 aircraft shot down, with pilots such as Walter Nowotny, Otto Kittel, Hans-Ekkehard Bob, Max-Hellmuth Ostermann and Hannes Trautloft being termed Experten.

Having participated in the air battles over the Channel and South-east England during the summer of 1940, the unit was transferred to the Eastern Front in the spring of 1941 for Operation Barbarossa, the invasion of the Soviet Union. JG 54 first flew Bf 109Fs and then the Fw 190.

I./JG 54 was initially formed as I./JG 70 in July 1939. On 15 September 1939, I./JG 70 was redesignated I./JG 54. The initial unit designation for II./JG 54 was I./JG 138. This unit was raised in 1938 after the Austrian annexation. Thus many Austrian nationals were recruited when I./JG 138 was formed. I./JG 138 was briefly designated I./JG 76 before finally becoming II./JG 54 on 6 April 1940.

III./JG 54 was initially raised as I./JG 21. On 15 July 1939, I./JG 21 was redesignated III./JG 54. However, the bureaucratic nature of the young Luftwaffe was such that it was over a year before records would reflect the new designation. Thus III./JG 54 fought in Poland and France as I./JG 21.

Claiming 45 planes destroyed on the first day, JG 54 was assigned to Army Group North during the Operation Barbarossa, the invasion of Soviet Union on 22 June 1941 as part of the Luftwaffe's Luftflotte 1. It remained on that part of the Eastern Front for most of its existence. JG 54's operations for 1941-43 had a twofold objective: to keep pressure upon the Leningrad sector, and to reduce Soviet pressure on the Lake Ilmen area at the German flank.

By 18 July the Geschwader had recorded its 500th Soviet air claim, and on 1 August became the third Geschwader to claim 1,000 aircraft destroyed. In the period 22 June - 5 December 1941 the unit destroyed 1,078 Soviet aircraft in return for 46 losses in aerial combat and a single fighter on the ground

 Trautloft instituted the successful tactic of intercepting Soviet nuisance raiders on moonlit nights, and JG 54 claimed 56 kills in January–July 1942 while suffering no losses on these interceptions. In February 1942 alone JG 54 claimed 201 air victories for 18 pilots killed in action.

JG 54 received its first Focke Wulf Fw 190's in February 1943, and on 23 February 1943, JG 54 claimed its 4,000 kill. On 7 March 1943 the unit claimed 59 aircraft shot down in one day. Trautloft left JG 54 in July 1943 when General der Jagdflieger Adolf Galland asked him to join his staff as Inspizient Ost. The 7,000 JG 54 claim was made on 23 March 1944, with the 8,000 mark passed on 15 August.

I.,II. and IV./ JG 54 ended the war fighting around the Baltic region, supporting the troops of Army Group North through Latvia and Estonia, and into the Courland Pocket of East Prussia. JG 54 could never hope to regain air superiority against the mounting number of Russian aircraft. The Russians never defeated Army Group North, which held out until the last day of the war, surrendering 210,000 Germans to the Soviets in Courland.

The remaining serviceable FW-190's were ordered fly to Flensburg on the Danish border, with the German Navy evacuating as many of the ground personnel as possible by ship. The JG 54 pilots, led by Oberst Dietrich Hrabak, ripped out all unnecessary equipment from the fighters, allowing room to take two men, one man crouching behind the seat and the other fitting into the fuselage. In this way at least 90 JG 54 personnel escaped Russian capture.

 A short summary of the Jagdgeschwader History you can get on the well know page of Michael Holm on Luftwaffe - 1933 -1945 and the direct link Jagdgeschwader 54. 

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Jagdgeschwader 54 - Antons over the Eastern Front"

Die Bemalungen / The paint works

 

"Jagdgeschwader 54 - Antons over the Eastern Front"

Focke Wulf des Jagdgeschwaders 54

 

Historische Bemalung (Skins) und Informationen zu Flugzeugen Focke Wulf 190 "Anton" des Jagdgeschwaders 54 der deutschen Luftwaffe  im Verlaufe der Jahre Herbst 1942 bis Ende des Jahres 1944.

Historical paintwork and information regarding the Focke Wulf  Fw-190 "Anton" of  Jagdgeschwader 54 of the Luftwaffe beginning autum 1942 till the end of the year 1944.

 

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Hauptquellen zu den Bemalungen und historischen Daten

Main Sources for the paintschemes and the historical information's

 

Die folgende Aufstellung von Fachbücher nutzte ich als Informations- und Bildarchiv für die Erstellung der Bemalungen. Diese Werke kann ich allen Interessierten Lesern auch guten Gewissens empfehlen.

The following listed books I used as information- and Picture archive to complete the work on these paint schemes. I can recommend each of the named books without objections.

 

Focke Wulf Jagdflugzeug Fw 109 A - Fw 190 "Dora" Ta 152 H

Peter Rodeike * stuve-druck, Eutin

* ISBN 3-923 457-44-8

 

Flugzeug Classic Ausgabe 125/11/11 November 2011

GeraMond Verlag * Stütz GmbH, Würzburg

* Magazin

 

Luftwaffe in Focus Ausgabe No. 11 November 2007

Axel Urbanke (Hrsg.)* Luftfahrtverlag-Start, Bad Zwischenahn

/ * Magazin

 

Luftwaffe Gallery JG 54 Special Album 1939 - 1945 October 2017

Erik Mombeek, Maciej Goralczyk (Hrsg.) - Thierry Dekker (Ill.)* A.S.B.L. Porte d'Hoves, Linkebeek Belgium

  * ISBN 978-2-930546-19-3

 

Luftwaffe Fighters Ausgabe No. 11 November 2007

Steve O'Hara (Hrsg.) - Claes Sundin (Ill.)* Morton's Media Group LTD, Horncastle Lincolnshare, Great Britain

  * ISBN 978-1-911276-25-8

 

Aérojournal magazine: histoire de la guerre aérienne Hors-série n °19  Nov.-Dez. 2014

Focke Wulf 190 A

Christian-Jacques Ehrengardt (Hrsg.) * Charaktere Verlag, Aix-en-Provence, France 2014

  * Magazin

 

Jagdwaffe (Luftwaffe Colours) Volume 4 Section 3

Christer Bergström with Martin Pegg * Classic Publications, Great Britain

  * ISBN 1-903223-36-9

 

AeroDetail 6 Focke-Wulf Fw 190A/F

Editor: Masatsugu Shiwako* Dai Nippon Kaiga Co., Ltd, published 1993

* ISBN 4-499-22603-1

 

BLACK CROSS - RED STAR The airwar over the eastern front

Volume I Operation Barbarossa

Christer Bergström - Andrey Mikhailov * Pacifica Military History, Classic Publications 2001

  * ISBN 0-935553-48-7

 

BLACK CROSS - RED STAR The airwar over the eastern front

Volume II Resurgence

Christer Bergström - Andrey Mikhailov * Pacifica Military History, Classic Publications 2001

  * ISBN 0-935553-51-7

 

Luftwaffe Colours 1935-1945

Michael Ullmann * HIKOKI Publications, Great Britain 2002

* ISBN 190210934-1

 

The official Monogram Painting Guide to German Aircraft 1935-1945

Kenneth A. Merrick + Thomas H. Hitchcock * Monogram Aviation Publications, Boylston MA 1980

ISBN 0-9141144-29-4

 

Luftwaffe Camouflage and Markings 1933-1945 Volume 1

Kenneth A. Merrick with Jürgen Kiroff * Classic Publications, England 2004

ISBN 1-903223-38-5

 

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